Interventies bij leerachterstanden

Home > Diensten > Interventies bij leerachterstanden

Er zijn in het kader van (leer)achterstanden verschillende interventies effectief gebleken. Onze ervaring uit eerdere trajecten is dat de volgende aspecten van belang zijn voor een goed rendement en het vergroten van leerplezier en zelfvertrouwen:

  • de ondersteuning is per leerling bij voorkeur gedurende een kortere periode en intensief (vanaf 3 momenten per week) dan langgerekt;
  • de ondersteuning heeft een duidelijke focus: liever veel vooruitgang (en toenemend plezier en vertrouwen) op één of twee onderdelen dan alles-een-beetje-beter op veel onderdelen;
  • we werken individueel of in kleine groepjes (2 tot 4 leerlingen) en niet met halve klassen waarin nog steeds leerlingen kunnen opgaan in de groep;
  • we benadrukken voortdurend wat er goed gaat, maken vooruitgang visueel;
  • er is altijd een transfer van/naar de klas, van/naar de leerkracht en van/naar de intern begeleider of zorgcoördinator.

Waar wij op den duur onze inzet weer afbouwen of vertrekken, moet er in de school iets achterblijven dat het team kan blijven gebruiken. We leggen onze doelen per leerling, groepje of leerkracht duidelijk vast en formuleren expliciet welke doelen de leerling heeft en welke opbrengsten er zijn voor de leerkracht (of andere betrokkenen vanuit de school).

Een traject in het kader van leerachterstanden is altijd maatwerk. Op basis van een kennismakings- of startgesprek, kunnen we inschatten welke aanpak en welk programma passend is op uw school.

 

Wilt u meer weten over Interventies bij leerachterstanden?

Meer informatie over Interventies bij leerachterstanden